Dacă chiar am avea 2,5 miliarde de euro din banii românilor, pe ce și-ar dori clujenii să îi cheltuim?

  • 4:6 min

  • 28 iul. 2025

O întrebare care ar fi trebuit pusă de primarul Emil Boc și de echipa sa încă de când au venit cu ideea metroului clujean. Sau, măcar, înainte să fi plătit unei firme turcești peste 200 de milioane de euro, nu?!?

Clujul are nevoie de soluții reale pentru mobilitate, dar întrebarea esențială rămâne aceeași: care ne sunt prioritățile?

În timp ce județele din jurul Clujului și-au construit centuri rutiere, la noi traficul a devenit un dezastru zilnic. Și nu pentru că nu ar exista soluții, ci pentru că o centură – un „must-have” pentru un oraș de talia Clujului – a fost ignorată în favoarea unui proiect „grandios”, dar extrem de greu de realizat.

Cifrele care spun totul

Metroul Clujului, un proiect evaluat la 2,2 miliarde de euro (plus TVA), cu 19 stații și 21 km de linie în 8 ani, a fost semnat în septembrie 2023 cu firme din Turcia, Franța și România.

La momentul semnării:

PNRR acoperea 300,3 milioane de euro – o sumă care nici măcar nu acoperea TVA-ul.

Restul finanțării venea din: 2,03 miliarde de euro contribuție națională și 429 milioane de euro TVA.

Primăria Cluj-Napoca urma să contribuie cu aproximativ 10 milioane de euro.

Însă, între timp, finanțările PNRR s-au pierdut din cauza greșelilor și a birocrației, iar acum proiectul depinde aproape exclusiv de banii din bugetul național – un buget aflat deja într-o „gaură neagră” – și de banii clujenilor.

Mai este un proiect ce poate fi implementat?!? E firesc să ne întrebăm acest lucru. Mai trebuie să cheltuim pe el? Bună întrebare. Cine, însă, e în măsură să ne răspundă?!? Clujenii, aș zice eu, dar trebuie ca autoritățile să își dorească să îi asculte.

Plăți deja efectuate, deși finalizarea era… în aer

În mai puțin de un an, s-au plătit deja sume uriașe către constructori:

– 19 ianuarie 2024: 34.426.036,74 lei și 181.189.667,04 lei

– 13 iunie 2024: 1.914.511,13 lei, 7.476.019,64 lei și o garanție de 1.300.177,34 lei

– 23 iulie 2024: 3.045.328,69 lei, 11.891.775,88 lei și o garanție de 2.068.134,93 lei

– 2 septembrie 2024: 137.704.146,95 lei și 724.758.668,17 lei către constructorul turc

💸În total, peste 200 de milioane de euro din banii clujenilor au fost deja cheltuiți pentru un proiect a cărui finalizare este tot mai incertă, din moment ce finanțările europene au fost pierdute și nu există claritate asupra resurselor financiare viitoare.

Centură, metrou, altceva? Care sunt adevăratele priorități?

👉 Dacă am avea 2,5 miliarde de euro, pe ce și-ar dori clujenii să îi cheltuim?

❓1.⁠ ⁠Pe proiectul metroului clujean?

❓2.⁠ ⁠Pe prioritizarea centurii Clujului, o soluție mai ieftină, rapidă și eficientă, care ar reduce imediat aglomerația și, totodată, pe alte priorități precum locuințe accesibile, spitale, școli, crearea de locuri de muncă, facilități sportive etc.?

❓3.⁠ ⁠Sau poate chiar pe autostrăzi, pentru a lega Clujul de București și de alte puncte strategice, ceea ce ar aduce beneficii reale tuturor?

#Centura ocolitoare este soluția folosită în toate marile orașe europene înainte de a trece la soluții subterane complexe. La noi însă, s-a ales altfel. Fără logică și fără respect pentru banii românilor, spun mulți – mai ales că metroul nu rezolvă tranzitul de mare volum din jurul orașului, așa cum ar fi făcut o centură.

Pentru traficul actual al Clujului, centura ar fi fost soluția imediată, logică și necesară. Un metrou poate fi gândit ca o soluție pe termen lung, dar numai după ce infrastructura rutieră de bază (centuri + legături rapide cu autostrăzile) este complet funcțională. Așa zic specialiștii.

#Referendum

🗳Dacă ar fi existat RESPECT, un referendum local ar fi trebuit organizat înainte ca Primăria să angajeze plăți uriașe. Banii orașului sunt ai comunității, nu ai administrației. Consultarea publică și deciziile responsabile ar fi demonstrat interes pentru ceea ce vor oamenii.

Poate că visul metroului sună bine pe hârtie, dar Clujul are nevoie, în primul rând, de soluții realiste, etapizate și fezabile.

Care sunt acestea? Să ne întoarcem la specialiști și la comunitate, nu?

Deciziile nu sunt deloc ușoare în această fază: ori apare o soluție salvatoare, miraculoasă, ori suntem într-un punct critic în care trebuie să decidem oprirea lucrărilor – fie suspendare pentru câțiva ani buni, până apare o oportunitate de finanțare, fie oprire definitivă.

Așadar, oameni buni,

⭕️📣𝐂𝐞𝐫 𝐩𝐫𝐢𝐦𝐚𝐫𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐁𝐨𝐜 𝐬𝐢 𝐩𝐫𝐞𝐬𝐞𝐝𝐢𝐧𝐭𝐞𝐥𝐮𝐢 𝐓𝐢𝐬𝐞 𝐑𝐄𝐔𝐍𝐈𝐔𝐍𝐄 𝐔𝐑𝐆𝐄𝐍𝐓𝐀!

____//____________

📣📣📣𝗟𝗲 𝗰𝗲𝗿 𝗶𝗻 𝗺𝗼𝗱 𝗱𝗲𝘀𝗰𝗵𝗶𝘀 𝘀𝗶 𝗼𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝗱𝗼𝗺𝗻𝘂𝗹𝘂𝗶 𝗽𝗿𝗶𝗺𝗮𝗿 𝗮𝗹 𝗖𝗹𝘂𝗷𝘂𝗹𝘂𝗶 𝘀𝗶, 𝘁𝗼𝘁𝗼𝗱𝗮𝘁𝗮, 𝗱𝗼𝗺𝗻𝘂𝗹𝘂𝗶 𝗽𝗿𝗲𝘀𝗲𝗱𝗶𝗻𝘁𝗲 𝗮𝗹 𝗖𝗼𝗻𝘀𝗶𝗹𝗶𝘂𝗹𝘂𝗶 𝗝𝘂𝗱𝗲𝘁𝗲𝗮𝗻:

𝗦𝗮 𝗿𝗲𝘂𝗻𝗲𝗮𝘀𝗰𝗮 𝗱𝗲 𝘂𝗿𝗴𝗲𝗻𝘁𝗮 𝘁𝗼𝘁𝗶 𝗿𝗲𝗽𝗿𝗲𝘇𝗲𝗻𝘁𝗮𝗻𝘁𝗶𝗶 𝗮𝗰𝘁𝗼𝗿𝗶𝗹𝗼𝗿 𝘀𝗼𝗰𝗶𝗮𝗹𝗶 𝗰𝗹𝘂𝗷𝗲𝗻𝗶 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗼 𝗶𝗻𝗳𝗼𝗿𝗺𝗮𝗿𝗲 𝗰𝗼𝗿𝗲𝗰𝘁𝗮 𝘀𝗶 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗰𝗼𝗻𝘀𝘂𝗹𝘁𝗮𝗿𝗲 𝗮𝘀𝘂𝗽𝗿𝗮 𝗱𝗶𝗿𝗲𝗰𝘁𝗶𝗲𝗶 𝗱𝗲 𝘂𝗿𝗺𝗮𝘁 𝗶𝗻 𝗰𝗲𝗲𝗮 𝗰𝗲 𝗽𝗿𝗶𝘃𝗲𝘀𝘁𝗲 𝗽𝗿𝗼𝗶𝗲𝗰𝘁𝘂𝗹 𝗺𝗲𝘁𝗿𝗼𝘂𝗹𝘂𝗶. 𝗡𝘂 𝘀𝗲 𝗽𝗼𝗮𝘁𝗲 𝘀𝗮 𝗰𝗼𝗻𝘁𝗶𝗻𝘂𝗮𝗺 𝗶𝗻 𝗻𝗲𝘀𝘁𝗶𝗿𝗲 𝘀𝗮 𝗰𝗵𝗲𝗹𝘁𝘂𝗶𝗺, 𝗳𝗮𝗿𝗮 𝗴𝗮𝗿𝗮𝗻𝘁𝗶𝗶 𝗰𝗮 𝘃𝗼𝗿 𝗲𝘅𝗶𝘀𝘁𝗮 𝘀𝗶 𝗯𝗲𝗻𝗲𝗳𝗶𝗰𝗶𝗶 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗰𝗲𝘁𝗮𝘁𝗲𝗻𝗶.

Vorbim de banii noștri, ai tuturor. În Cluj e nevoie de #centură, de #spitale, #școli și #grădinițe. E nevoie de locuințe la prețuri normale pentru familiile tinere, de fluidizarea traficului și de oportunități pentru cei mulți.

Mediul de afaceri, mediul academic, societatea civilă per ansamblu trebuie să aibă un cuvânt de spus.

Ideea 🗳REFERENDUMULUI LOCAL, la rândul său, nu trebuie abandonată!

❓Clujeni, ne dăm mâna?

Distribuie articolul:
27 aug. 2025

Într-o Românie în care cetățeanul muncește din greu pentru fiecare leu, iar viitorul economic este marcat de incertitudini, este esențial să discutăm deschis despre una…

04 aug. 2025

Către:Guvernul RomânieiMinisterul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP)Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA)Administrația Națională "Apele Române" (ANAR)Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU)Centrul Național de…

28 iul. 2025

O întrebare care ar fi trebuit pusă de primarul Emil Boc și de echipa sa încă de când au venit cu ideea metroului clujean. Sau,…

Ioana Ramona Bruynseels